10 snelle branding tips

met Geen reacties

Als ondernemer wil je natuurlijk wel zichtbaar zijn voor je klant. Jouw merk moet eruit springen. Punt.

Laat ons jou helpen met 10 snelle tips om jouw branding op orde te krijgen. Je kan ze allemaal zelf doen en meteen toepassen.

Of je nu net start of al een tijd bezig bent: jouw merk heeft een identiteit nodig.
Deze wordt bepaald aan de hand van het resultaat van o.a. deze vragen:
Hoe wil je dat jouw klanten jouw merk zien?
Wat zijn jouw product- of bedrijfseigenschappen?
Wat zijn jouw missie, doelen en waarden als bedrijf?
De antwoorden hierop gaan jou vanaf het prille begin helpen hoe je de communicatie van jouw bedrijf neerzet. Breng deze dus in kaart!
Wat het meest belangrijke is voor het grotendeel van jouw klanten, is de manier waarop je jouw goederen of diensten presenteert. Natuurlijk zijn de droge feiten en (product)specificaties altijd handig om te noemen, maar wat écht telt is het ✨waarom ze jouw producten en/of diensten nodig hebben.
Dit krijg je voor elkaar door een sterk, uniek en meeslepend merkverhaal neer te zetten. Het helpt om aan jouw klanten te laten zien wie jij bent en wat jij wilt dat ze van jou onthouden. Een goed verhaal kan enorm positieve gevolgen hebben voor het imago van jouw merk. Wat is jouw verhaal?
Zorg ervoor dat jij jouw klanten beter kent dan zij zichzelf kennen, omdat dit jou zal helpen om de juiste boodschap naar jouw klanten te sturen.
➡️ Waar bevindt jouw klant zich?
➡️ Wat hebben zij nodig?
➡️ Waar houden ze van?
Stel aan de hand van deze resultaten een of meerdere klantpersona’s* op, zodat je jouw doelgroep een gezicht kan geven.
* Hoe je deze maakt komen we in een toekomstige mailing op terug! 😀
Deze hadden we al weggegeven in onze vorige mail 🙂 Wat je ook doet, doe je niet voor als een ander. Laat jouw klanten niet door een muur van schijn heen prikken, want daar win je ze niet mee voor de lange termijn.
Wees gewoon jezelf en verweef wie jij bent in jouw branding. Waarom kiezen mensen voor jou? Wat zijn jouw sterktes 😀 en zwaktes 🙁?
Jazeker, die laatste telt ook. Juist door jouw zwaktes te delen roep je herkenning op bij de klant. Laat ze echter niet overheersen, want dan creëer je juist een averechts effect. Zorg dat men jou leert kennen en vertrouwen.
Denk zorgvuldig na over hoe jij jouw publiek wil benaderen. Hoe jij als merk over wil komen moet namelijk ook terugkomen in hoe jij communiceert.
Hier bij Studio Rodenhuis kiezen we voor een heldere, servicegerichte en professionele communicatie. Oftewel:
✒️ geen moeilijke woorden en vakjargon leggen we uit
✒️ korte, actieve zinnen
✒️ informeel en persoonlijk (je en jij)
✒️ niet negatief
✒️ geen spelfouten
✒️ behapbare teksten (gebruik van alinea’s, tussenkopjes en een speelse indeling)
Denk eens aan Tony Chocolonely. Dan denk je natuurlijk aan chocolade 🍫, maar vooral ook aan dat het 100% slaafvrij is. Hun hele merk is opgebouwd rondom deze boodschap (merkverhaal) en dit hebben ze aangevuld met een tot in de puntjes verzorgde branding die je overal kan herkennen.
Ze laten zien wat ze doen en doen wat ze beloven. Ze zijn heel open in alles (ook als iets niet goed gaat) en hebben hierdoor een sterke band opgebouwd tussen hun doelgroep en hun merk, product en gestelde doelen. Maar vooral zijn ze consistent in hun branding (zowel verbaal als visueel), daarom werkt het allemaal zo goed. ➡️ Een mooi voorbeeld om te volgen!
Consistentie dient eveneens terug te komen in jouw team. Zelfs als je alleen werkt is het handig hier goed naar te kijken, want dit komt ook terug in een goede samenwerking.
✨Klantervaring is de sleutel in het succes van een onderneming✨ De eerste indruk moet kloppen. Niet alleen bij jou, maar bij iedereen die jouw merk vertegenwoordigd. Betrek jouw team bij jouw leiderschap. Dan zullen zij op hun beurt weer jouw klanten erbij betrekken.
Deze had je vast zelf al bedacht 😉 Wees actief op social media! 👩🏻‍💻 Je hoeft echt niet overal actief te zijn. Kies degene waarvan je weet waar jouw doelgroep het meest actief op is en go for it!
Ook hier, houd je aan de ‘regels’ van jouw branding en wees consistent. Blijf bij jouw boodschap en wees trouw aan je merk als je deelt, reageert en ‘leuk vindt’.
Een klein bedrijf betekent niet dat je ook een kleine speler bent. Met een tot in detail doordachte branding laat je anderen zien dat jouw bedrijf een echte speler is. Neem het serieus en gebruik dit om vertrouwen op te bouwen en klanten binnen te halen.
Persoonlijke tip? Begin met het noemen van jouw bedrijf. Juist. Géén bedrijfje. Niemand neemt namelijk jouw bedrijf serieus als je dit zelf ook niet doet.
Oké…. dit is niet echt een ‘branding’ tip, maar het kan je wel helpen! Als het opzetten en/of uitvoeren van een goede en consistente branding niet zo easy-peasy gaat voor jou, besteed het dan uit!
Natuurlijk lijkt het een mooie deal als jouw buurjongen die ‘handig is met computers’ voor vijftig euro wel jouw logo wil maken. Maar… hij houdt vast geen rekening met jouw beoogde doelgroep en wat jij uit wilt stralen met jouw merk.
Ga dus altijd voor een professional. En kijk daarbij goed of hij/zij wel past bij jouw merk, stijl en verhaal.

En nu aan de slag!

Wauw, dat waren ze! We hopen dat je met deze tips goed geholpen bent om jouw merk ijzersterk neer te zetten.
Welke tip heb jij het meest aan?
En hoe ga je het uitwerken?
We zijn heel benieuwd óf en hóe we jullie heb geïnspireerd. Laat je het ons weten?

Ook klaar voor die ijzersterke branding? ✨

Maar heb je hulp nodig om dit uit te werken? Neem contact met ons op voor het maken van die popcorndate en...