Kies de juiste kleuren voor wat je uit wilt stralen

Kies de juiste kleuren voor wat je uit wilt stralen

met Geen reacties

In 2016 kwam Jedidjah van Pure Creation (ja, die leukerd waar we nu veel mee samenwerken!) bij Lisette met een vraag over haar branding. Na een hele tijd een door haarzelf ontworpen logo gebruikt te hebben, was zij toe aan de volgende stap met haar bedrijf. Hiervoor wilde ze graag een origineel en professioneel logo. Of wij dit voor haar wilden ontwerpen en o ja, ze had wel kleurwensen: “Ik houd van roze en wat ik absoluut niet wil is paars!”.

Ze kreeg een paars logo.

Maar waarom? En hoe kwam het dat ze er toch superblij mee was? Dat heeft alles te maken met uitstraling.  

 

Met de juiste kleuren gaan mensen je merk herkennen

Kleur is ontzettend belangrijk voor jouw merkidentiteit. Het kan volgens onderzoekers tot 80% meer merkherkenning geven als de kleuren goed zijn toegepast. De gekozen kleur of kleuren moeten jouw merk onderscheiden, helpen om het juiste imago uit te stralen en ook niet geheel onbelangrijk: ze leggen de juiste verbinding met jouw merkwaarden.

 

Wat werkt daarbij wel en wat werkt niet?

Welke kleuren wel of niet werken verschilt per doelgroep. En uiteraard ook per bedrijf. Iedere onderneming heeft een eigen boodschap en eigen waarden. En zelfs als de boodschap en waarden lijken op die van de concurrent kunnen ze een totaal andere doelgroep willen bereiken. Of andersom. Hoe dan ook, dit zou je allemaal in gedachten moeten houden als je bezig gaat met het kiezen van de kleuren.

 

Kleuren roepen gevoel op

Mensen zijn visueel ingesteld. Communicatie gaat niet alleen met woorden, maar ook via beeld en vooral ook kleur. Kleuren beïnvloeden onze stemming en gevoelens. Dit kan leiden tot bepaalde handelingen, zoals het nemen van verkoopbesluiten. Neem een voorbeeld aan de meeste fastfood-restaurants. Degene met die grote M is niet de enige die de kleuren rood en geel gebruikt. Naast dat die kleuren enorm opvallen in het straatbeeld zetten ze namelijk ook aan tot een bepaalde actie > eten. Rood en geel (en ook oranje) kunnen honger opwekken, ze beïnvloeden je eetlust. Daar hebben ze dus ontzettend slim op ingespeeld.

Kleuren en hun betekenis

Optimistisch, warm/zonnig, helder, communicatief, waarschuwend, intelligent, gelukkig en vriendelijk.

Vrolijk, vriendelijk, positief, speels, energievol, innovatief, jeugdig, vurig en modern.

Sensationeel, jeugdig, krachtig, warm, agressief, energievol, gevaarlijk, passievol en machtig.

Passioneel, vrouwelijk, beminnelijk, gemotiveerd, intuïtief, liefdevol en plezierig.

Creatief, imaginatief, wijs, gezond, spiritueel, rijk, religieus en luxueus.

Vertrouwelijk, krachtig, ontspannend, oprecht, professioneel, integer, zakelijk, kalm, rustig en toegankelijk.

Fris, betrouwbaar, natuurlijk, rustig, duurzaam, harmonieus, gezond, groeiend en levendig.

Landelijk, natuurlijk, mannelijk, stoer, robuust en betrouwbaar.

Rein, puur, eenvoudig, betrouwbaar, maagdelijk en oprecht.

Harmonieus, neutraal, kalm, luxe, zakelijk, ervaren, kwetsbaar en saai.

Krachtig, afstandelijk, mysterieus, rouwig, puur, magisch en verfijnd.

Straal de juiste boodschap uit

Jedidjah wilde professionaliteit en originaliteit uitstralen met haar huisstijl en was bang dat ze met paars te ‘zweverig’ over zou komen. Toch raadde Lisette roze af. Veel ondernemers binnen haar vakgebied maakten al gebruik van deze kleur en ze zou er dus niet mee uitspringen boven de rest.  

Voor Pure Creation voelden we aan dat paars toch veel beter bij Jedidjah paste dan roze. En niet alleen bij haar. Ook paste het beter bij haar doelgroep en de boodschap die zij uit wilde stralen. Paars staat voor creativiteit en spiritualiteit. Twee eigenschappen die zowel heel erg aanwezig zijn in haar als persoon, als in haar werk. Om ook haar inlevingsvermogen te benadrukken is er in plaats van hard paars gekozen voor een pasteltint.

Jedidjah vertelde later dat ze bij het zien van het paarse ontwerp moest grinniken. Toch paars! En wat vond ze het mooi en passend. Want hoewel zij zelf bang was zweverig over te komen, was het precies de kleur die liet zien waar Pure Creation voor staat.  

 

De tip van de week: Kies de juiste kleuren voor wat je uit wilt stralen

Kleuren wekken gevoel op, ze hebben een betekenis. Zorg voor een passende kleur(encombinatie) voor jouw huisstijl, product of project. Voorbeeld: de kleuren van Studio Rodenhuis staan voor passie (roze), creativiteit (paars) en communicatie (geel).

Jouw merk 100% laten matchen met wat jij uit wilt stralen? Jouw branding extra diepte geven? Studio Rodenhuis geeft kleur aan jouw boodschap!