Laat je persoonlijke smaak niet de overhand nemen

Laat je persoonlijke smaak niet de overhand nemen

met Geen reacties

Jouw product of dienst is zonder enige twijfel dé beste oplossing voor jouw klant. Maar voordat jouw klant de keuze maakt jouw product te kopen of van jouw dienst gebruik te maken, zal het eerst bij hem of haar in de smaak moeten vallen. Want als zij eraan voorbij lopen is dat niet goed voor jouw business. En daarbij wil jij jouw klant niet verder zien struggelen terwijl jij de gouden oplossing voor hen hebt! Aan jou dus de schone taak de aandacht van jouw klant te trekken. Wil jij in de smaak vallen bij jouw klanten? Zorg dan dat je de volgende twee zaken glashelder hebt.

 

Numero uno: weet wat de klant nodig heeft

Allereerst is het noodzakelijk te weten wat de klant nodig heeft. Er is een valkuil waar we vaak al invallen voordat we überhaupt goed en wel zijn begonnen met ondernemen. Misschien herken jij het ook wel. Als ondernemer zijn wij niet voor niets voor onszelf begonnen. Je had een idee. Je wilt jouw ding in de wereld zetten. En je voelt een soort evolutionaire drang om te scheppen. Doen, zeggen wij! Een gevaar hiervan is echter niet eens zozeer dat je het niet goed aanpakt. Nee, vaak is het maar één klein (maar oh zo ontzettend belangrijk) stapje wat we vergeten. Eén waardoor onze plannen niet van de grond komen zoals we hadden verwacht. En wel dat we beginnen zonder ons af te vragen wat onze klant nodig heeft. Als jij niet weet wat jouw klant nodig heeft, hoe kun jij dan ooit iets ‘op de markt brengen’ waar iemand op zit te wachten?

 

Luisteren naar de behoefte van jouw klant

We denken allemaal vanuit ons eigen straatje. Maar om in te spelen op je klant, zul je even op moeten kijken en je nek uitsteken om over de heg te zien waar je buurman eigenlijk mee bezig is. Waar hebben mensen behoefte aan? Succesvolle bedrijven zijn ook begonnen vanuit hun eigen idee en inspiratie. Alleen hebben zij gaandeweg bijgestuurd en afgestemd op hun klanten. Ze hebben geluisterd naar wat deze nodig hadden. En dat bleek in de meeste gevallen een aangepaste versie van het originele idee van de ondernemer.

 

Jouw design afstemmen op de behoefte van jouw klant

En soms heeft een kleine aanpassing in bijvoorbeeld alleen al het design een onvoorstelbaar grote impact. Zoekt jouw klant bijvoorbeeld professionaliteit en een zakelijke benadering? Of wil hij of zij zich op het gemak voelen en een huiselijke sfeer ervaren? Gek genoeg kun je met hetzelfde product op allebei deze behoeften inspelen. Als jouw look & feel maar klopt met waar jouw klant naar zoekt. Kies jij voor een klant die weinig budget heeft en op zoek is naar de goedkoopste oplossing? Speel daar dan op in. Want als jij bij hun in de smaak wilt vallen, maar je versiert je aanbod met sierlijke gouden drukletters… Dan gaat jouw klant het niet herkennen als hún oplossing. Los van hoe ontzettend mooi jij deze stijl zelf vindt. Jouw klant vindt jou pas als je naadloos aansluit bij zijn of haar behoefte.

 

Nummer twee: laat je design bij jouw product passen

Net zo belangrijk om te regelen als je bij jouw klant in de smaak wilt vallen, is zorgen dat jouw design past bij jouw product. En iets zelf mooi vinden wil simpelweg niet meteen zeggen dat het ook past bij wat jij aanbiedt. Als jij een bepaalde kleur persoonlijk heel mooi vindt, hoeft dat niet te matchen met wat jij met jouw bedrijf wilt uitstralen. Je zult breder moeten kijken dan alleen je smaak.

 

Laat mensen zien waarom zij jouw product moeten kiezen

Wat is de hoofdreden dat mensen jouw product moeten kiezen? Laat in je designs zonder twijfel duidelijk zijn waarom mensen jouw product moeten kiezen. Wat zijn jouw Unique Selling Points? Oftewel: waarin onderscheidt jouw product of dienst zich? Is het een puur natuurlijk alternatief voor iets wat mainstream eigenlijk gewoon als massaproduct wordt verkocht zonder dat er over de impact op de natuur of jouw gezondheid wordt nagedacht? Dit kun je allemaal perfect uitstralen met jouw design. En dan kan het zomaar zo zijn dat groen dan wellicht niet per se jouw persoonlijke smaak is. Maar dat het wel wordt herkend op de manier dat het herkend moet worden. En gezien worden door degene waardoor het gezien moet worden. Het springt eruit. En dat is het doel van design. Opvallen.

 

Hoewel jouw eigen kijk op dingen een essentiële basis is voor jouw onderneming, is het vooral belangrijk te kijken naar wat je doelgroep nodig heeft en wat hen aanspreekt.

 

Wil jij bij jouw klanten in de smaak vallen? Studio Rodenhuis laat jouw designs matchen met jouw klant. Zodat jouw bedrijf eruit springt en gezien wordt door degene waardoor het gezien moet worden.

Plan een afspraak en let’s make it pop!