Grafisch ontwerpen is geweldig. Wij zijn er dol op en een goed design maakt een (marketing) boodschap direct een stuk aantrekkelijker. Maar zoals je al leest; het gaat hier om een goed design. Er zijn namelijk ook ontwerpen die er juist voor kunnen zorgen dat jouw boodschap helemaal niet overkomt. Wij delen graag onze ervaring hoe je met het juiste ontwerp jouw boodschap ondersteunt en overbrengt.
Makkelijk te verwerken informatie wordt positiever beoordeeld
Het begint allemaal met rust houden in het design. Een te druk, vol design leidt af van de boodschap. Mensen beoordelen informatie die makkelijk te verwerken is over het algemeen positiever. Als jij wilt dat jouw klant jouw boodschap positief oppakt, kies dan voor less is more.
Kies de juiste kleuren
Een manier om rust in een design te brengen is door slim te werken met kleuren. Goed kleurgebruik ondersteunt de boodschap. Vermijd schreeuwerige kleuren op drukke achtergronden of veel verschillende kleuren door elkaar. Kies liever voor een rustig en beperkt kleurenpalet. En combineer kleuren alleen als die de tekst leesbaar maken. Dus geen lichtgele teksten op een witte achtergrond. Want dan krijg je dit...
Kies de juiste fonts
Gebruik niet teveel verschillende fonts en zorg ervoor dat de fonts bij elkaar passen. En let goed op dat sommige lettertypes beter leesbaar zijn dan andere. Hoe mooi ze ook zijn. Vermijd lastig leesbare lettertypes voor lange stukken tekst. Als grafisch element zijn ze dan beter geschikt, mocht je ze écht willen gebruiken.
Maak gebruik van witruimte
Jouw design krijgt ook rust door het gebruik van witruimte. Even geen tekst of afbeelding. Waardoor het oog van je lezer even kan rusten. Witruimte krijg je door niet teveel tekst op één pagina te willen zetten en een prettige regelafstand in te stellen.
Geef structuur aan je design
Als mensen een duidelijke structuur herkennen in jouw ontwerp, weten ze wat ze kunnen verwachten. Hierdoor komt de boodschap beter over. We hebben nu eenmaal liever herkenbare beelden dan onbekende. Zorg ook voor structuur in de tekst met tekstblokken, titels en tussenkopjes. Dit maakt de informatie beter behapbaar.
Voeg geen onnodig beeld of tekst toe
Teveel beeld en tekst kan afleiden van de boodschap. Strip jouw ontwerp daarom tot de essentie. Wees steeds eerlijk naar jezelf. Helpt óf verhindert een afbeelding het overbrengen van de boodschap? Brengt deze kleur de boodschap naar voren of juist niet? Leidt de achtergrond niet per ongeluk af van wat waar het echt om draait? Laat alle onnodige beelden of teksten achterwege. Dit geeft het design (en de lezer) meer focus.
De tip van de week: Less is more
Prop jouw ontwerp niet vol, maar behoudt rust. Lijn objecten en teksten uit. Zorg dat de boodschap altijd de overhand houdt. En het ontwerp deze ondersteunt in plaats van overstemd. Ook bij een meer expressieve stijl, zoals die van Studio Rodenhuis, kan je op deze manier diezelfde rust creëren.