Merkvisie

met Geen reacties
Ieder merk is ontstaan met een reden. Iemand keek op een bepaalde manier naar de wereld en dacht “Hey, daar kan ik mijn bedrijf op bouwen!”. Maar wat niet iedereen weet is dat dit een MERKVISIE heet. En wat nog minder bekend is, is dat deze visie soms iets te troebel is om een merk op te bouwen. Heb jij jouw visie niet helder? Dan krijg je jouw missie ook niet duidelijk... En laten deze twee nu net zeer essentieel zijn voor het succes van jouw merk.

 

Een korte uitleg

“Is mijn merk dan gedoemd te mislukken als ik geen visie en missie heb?”

Nee hoor, natuurlijk niet. Iedere onderneming heeft een visie en missie. Vaak is het alleen nog niet onder woorden gebracht. Zonder kan je nog prima ondernemen. Het enige verschil is dat je meer diepgang creëert en een betere binding met de doelgroep krijgt wanneer je wél jouw verhaal helder hebt. Daarmee kun je o.a. jezelf beter onderscheiden van de concurrent, weet je waarvoor je het (jouw werk) doet én maak je het voor jezelf dus een stuk makkelijker.

De visie en missie van een merk gaan hand in hand. Door sommigen worden ze echter nog wel eens door elkaar gehaald. Want wat is nu wat? We leggen het graag even uit:

  • Jouw visie is hoe jij de wereld wilt zien. Waar jij naartoe wilt werken.

  • Jouw missie is hoe jij dit voor elkaar gaat krijgen.

 

Onze merkvisie

Studio Rodenhuis gelooft dat jij en jouw bedrijf uniek zijn. Er is niemand zoals jij. En met jou als kern is jouw onderneming dus ook uniek.”

Wat we hiermee willen zeggen is dat iedereen het in zich heeft zitten om iets eigens neer te zetten. We zijn eerlijk: natuurlijk is alles al een keer gedaan, en échte uniekheid is in het bedrijfsleven zeldzaam. Toch kan je het met de juiste benadering wél doen aanvoelen als iets unieks. Als iets bijzonders. Wij zien een wereld voor ons waarin wij zoveel mogelijk ondernemers en culturele instellingen helpen dit voor elkaar te krijgen. Make it pop!

 

De reis

Het kan een hele ontdekkingsreis zijn om erachter te komen wat jouw visie - en natuurlijk missie - eigenlijk is. Zelf wilde ik (Lisette) altijd “gewoon mooie dingen maken”. Wat hierin mijn visie of missie was had ik destijds (2013) echt nog niet goed voor ogen. Ik dacht dat dit het gewoon was. Zoals je in de vorige alinea las heb ik ondertussen - na de nodige ervaring en studie in het vak - beide onderdelen gelukkig helder voor ogen én is het verwoorden van o.a. merkvisies ook wat ik voor onze klanten doe.

Maar hoe breng je nu zelf jouw visie helder in beeld?

 

Jouw merkvisie

Een visie kan heel diep gaan, maar kan ook zeer oppervlakkig zijn. Het ligt er maar net aan door welke lens jij het bekijkt. Wil jij de wereld op een grootse manier verbeteren? Simpelweg alleen maar jouw product verkopen? Of zit je er puur voor het geld en doet al die extra poespas er voor jou niet toe?

Hoe dan ook; op een bepaalde manier wil jij als ondernemer jouw idee, dienst of product in de wereld zetten. Jij hebt een oplossing voor een probleem. Die oplossing? Dat is (onderdeel van) jouw visie. 

Houd deze visie vooral kort en bondig, zodat je het altijd helder communiceert naar jouw klant, personeel en eventuele investeerders. Zorg ervoor dat het voor iemand die er niets van weet, duidelijk is wat jij ermee bedoelt. Dat iemand jouw visie zelf dus ook voor zich kan zien. 

Dit wil niet zeggen dat jij op je website en al je uitingen die visie letterlijk moet presenteren. Dit mag wel, maar je kan het ook verpakken in: bijv. (bewegend) beeld en teksten. Verpak het in een gevoel. Verpak het in al jouw communicatie.

En nu jij

Studio Rodenhuis helpt graag om de unieke kenmerken van jou en jouw bedrijf om te zetten in een kneiter sterke visie en missie.

Studio Rodenhuis helpt graag om de unieke kenmerken van jou en jouw bedrijf om te zetten in een kneiter sterke visie en missie ✨

Dus kun je wel een beetje hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op en...