Met de juiste aanpak verspil je minder tijd en energie

Met de juiste aanpak verspil je minder tijd en energie

met Geen reacties

Ken je dat? Dat je soms langer dan nodig bezig bent om jouw werk gedaan te krijgen, puur omdat er zoveel ligt? Door er alleen al aan te denken kan je hoofd vol lopen en voel je de energie wegstromen. Al die taken… en die ene deadline die nadert! Oh, en dan heb je die dag daarna er nog één!

En. er. ligt. nog. zo. veel! 

Maar wat doe je nu eigenlijk? Door al dit zorgen maken ben je eigenlijk kostbare tijd aan het verspillen. Denken over alles dat gedaan moet worden zorgt er niet voor dat je het af krijgt. Wat zorgt daar dan wel voor? Een juiste aanpak!

 

1 | Weet wat je doet

Zorg dat wanneer je aan een opdracht bezig gaat je precies weet wat de bedoeling is en wat de uitkomst moet worden. Door te weten wat er moet gebeuren blijf je niet te lang boksen met eventuele problemen waar je tegenaan kan lopen. Stuit je wel op die moeilijkheden? Schroom dan niet om bijvoorbeeld een collega om hulp te vragen of gewoon weer even met jouw klant te bellen.

 

2 | To-do or not to-do

Maak een lijst van alles wat gedaan moet worden. Door to-do lijstjes te gebruiken weet je al snel waar je aan toe bent. Door alles onder elkaar op te schrijven en af te kunnen vinken heb je zo al een heel overzicht van alles wat je nog moet doen. Hier kan je lezen hoe je dit doet.

 

3 | Delegeren

Alles op een rij gezet? Fijn! Nu kan je de taken afbakenen en jouw overzicht terugwinnen. Kijk dus meteen naar of jij alles wel zelf hoeft te doen. Soms is iets dringend, maar hoeft het niet persé door jou opgelost te worden. Dat is fijn, want dan kun je het uit handen geven. Als je in een team werkt dan gaat dit al wat makkelijker, maar ben je de enige in jouw bedrijf of project, dan is het handig eens uit te kijken naar externe partijen die jouw werkdruk kunnen verminderen. Zo houd jij weer tijd over voor de meer belangrijke taken.

Sommige taken gaan vóór. Stel de juiste prioriteiten en zorg dat je eerst de écht belangrijke deadlines haalt. Daarna kun je in alle rust aan de slag met de klus waaraan geen tijd zit verbonden.

 

4 | Aan de slag

Nu je een plan-de-campagne hebt moet je zelf natuurlijk nog wel aan de slag. Tenzij je ALLES uit handen hebt gegeven. 😉
Zorg dat je uitgerust bent, neem een bak koffie of thee erbij en gaan met die banaan. You can do it!

 

Onze tip: Met de juiste aanpak verspil je minder tijd en energie

Een goede planning geeft overzicht. Zo zie je in één oogopslag wat veel tijd gaat kosten. Zorg voor duidelijke grenzen. Hoe lang mag iets duren? Respecteer die grens en geef zo al je to-do’s de tijd die ze nodig hebben.

Is het moment aangebroken om werk uit te besteden, zodat jij meer tijd en energie overhoudt? Studio Rodenhuis is jouw partner voor branding en grafisch ontwerp.