Het voelt als een open deur om te zeggen dat je als bedrijf je klant centraal moet zetten. Toch is het gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wie is nu eigenlijk jouw klant? Durf jij met zekerheid te zeggen dat jij jouw klant kent? En dus centraal kunt zetten? De valkuil van elke goede ondernemer is dat we vaak denken vanuit ons product of dienst, terwijl we andere ‘woorden’ nodig hebben om onze klant te bereiken. In deze blog nemen we je mee op ontdekkingsreis naar jouw klant.
Jouw klant leren kennen
Dat we als ondernemer denken vanuit ons product of dienst is logisch; dat is onze core-business. Maar waar wij al op het niveau van de ‘oplossing’ zitten, zit jouw klant nog middenin het ‘probleem’ dat om die oplossing vraagt. Aan jou de schone taak om af te dalen naar het niveau van jouw klant om daarna samen met jouw klant naar de oplossing te gaan. Of dat nou een vooruitstrevend verzorgingsproduct is voor een miraculeus schone huid of een maatwerk traject waarbij de deelnemers hun ideale gewicht bereiken. Jouw klant zit nu nog in de voor hem of haar ongewenste situatie.
Jouw klant begrijpen
Alleen een ideaal beeld voorhouden van hoe geweldig het wordt als ze jouw product of dienst kopen, is niet voldoende. Jij moet bewijzen dat je weet waar je het over hebt. Dat jij hún probleem kent. Dat jouw product is getest op de huidklachten die jouw klant heeft. Dat het daarvoor speciaal is ontworpen. Dat jij oog hebt voor de uitdagingen die je tegenkomt als je overgewicht hebt. Dat de klant zich begrepen voelt als hij of zij twijfelt of het haalbaar is, omdat jij weet welke beren op de weg staan. Dat het maatwerk traject juist bij het begin begint, waar jouw klant nu is. Om dit te kunnen vertellen is het dus zo ontzettend belangrijk te weten wie jouw klant is en waar jouw klant mee worstelt. Dus hoe doe je dat? Hoe weet je wie jouw klant is?
Jouw klant in kaart brengen
Het begint met in kaart brengen wie jouw klant is. Een mooie manier is het maken van een klantpersona. Hierbij werk je een fictief persoon uit op wie jij jouw marketing richt. Waar houdt deze persoon van? Wat is zijn of haar probleem? Welke hobby’s heeft hij of zij? En waar droomt hij of zij van? Deze klantpersona staat voor (een belangrijk deel van) jouw doelgroep. Juist door het terug te brengen naar een persoon, maak je het persoonlijker en krijg je inzichtelijk wie jouw doelgroep daadwerkelijk is. En dit helpt jou weer om de juiste content te creëren en marketingacties te plannen. Drie tot acht klantpersona’s zijn hierbij vaak genoeg om jouw hele doelgroep samen te vatten.
Een sterke klantrelatie aangaan
Als je weet wie jouw klant is, ga je dat vertalen naar een sterke klantrelatie. Je weet waar jouw klant behoefte aan heeft en hoe jij hierbij kunt helpen. Als jij jouw klant centraal zet, zorg je ervoor dat je hierop inspeelt. Altijd. Zo goed als je kunt.
Zo doen wij dat:
Wij denken bijvoorbeeld actief met onze klanten mee in de vorm van: kennis, kosten, service en waarde. Je kunt hierbij denken aan het kiezen van het meest effectieve werkproces om de kosten laag te houden. En ook het continu blijven ontwikkelen van onze kwaliteit, omdat onze klant kwaliteit verwacht en we altijd de beste keuze voor onze klant willen blijven. En last but nog least: wij knuffelen onze klanten. Niet (altijd) letterlijk, maar wel door het geven van de aandacht die ze verdienen, het bieden van maatwerk én gewoon altijd de best mogelijke service bieden.
En o ja: eerlijkheid! We doen liever geen loze beloftes. Onze klanten zijn ambitieus en hebben de lat hoog liggen. Maar heeft onze klant een onrealistische wens? Dan zeggen we eerlijk dat het niet gaat lukken. Wél zullen we altijd alles op alles zetten om een wens toch zo dicht mogelijk te naderen. Ook een reden dat we een netwerk van professionele bedrijven om ons heen hebben die kunnen bijspringen bij gewaagde projecten.
Onze tip: Zet de klant centraal
Zonder klanten kan jouw bedrijf niet bestaan. Zet jouw klant daarom altijd in het middelpunt. Speel goed in op de behoefte van jouw klant en zet altijd net dát stapje extra wat jouw klant niet verwacht.
0 reacties