Selecteer een pagina

Zorg voor een pakkende boodschap

writer working on typewriter in office

Geschreven door Lisette Rodenhuis

17 maart 2023

Hoe schrijf je een marketingboodschap die klanten overtuigt? Een goede reclametekst schrijven is een vak apart, maar met een beetje hulp kom je zelf al een heel eind. In dit artikel delen we graag tips met je voor die pakkende reclametekst met een sterke marketingboodschap.

Het bedenken van een pakkende marketingboodschap vraagt tijd en aandacht. Vooral als je wilt dat je boodschap duidelijk is en het jouw klant ook echt aanspreekt. Hiervoor zul je allereerst voor jezelf helder moeten hebben waarmee jouw product of dienst jouw klant helpt. Wat zit erin voor hen? Welk probleem los je voor ze op? Maar daarmee ben je er nog niet. Want je wilt ook helder maken waarom jij en jouw bedrijf de aangewezen partij zijn om dit probleem op te lossen. Wat is jouw toegevoegde waarde? Een goede boodschap begint met weten wat jouw toegevoegde waarde is. Wees origineel.

Wees eerlijk en positief

Als je jouw toegevoegde waarde vertelt, zorg er dan wel voor dat je het waar kunt maken. Niets is zo vervelend dan bedrijven (of mensen) die zich beter voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Dus trek vooral niet te grote schoenen aan. Het gaat erom eerlijk te zijn. Maar je hoeft ook zeker niet te kleine schoenen te passen. Want je mag ook heel eerlijk zijn over hoe goed je bent. Gooi bij het schrijven van jouw marketingboodschap alle eventuele valse bescheidenheid vooral over boord. Wees positief over jouw bedrijf!

Maak het super concreet

En die toegevoegde waarde van jouw bedrijf zal ongetwijfeld een heel verhaal zijn. Dit is namelijk waar je het allemaal voor doet. Dit is waar jouw passie vlamt. Voor jouw marketingboodschap is het alleen slim om dit samen te vatten in een paar krachtige steekwoorden. Je begint dus groots en maakt het vervolgens steeds kleiner. Korte zinnen. Herkenbare woorden. Als alleen de juiste woorden overblijven, wordt jouw boodschap super concreet. En het blijft ook nog eens makkelijker hangen bij je klant. En dat is natuurlijk wat je wilt.

Wees duidelijk

Om je boodschap zo concreet mogelijk te maken, moet je duidelijk zijn over wat je wilt en bedoelt. Dat geldt in alle communicatie en dus ook zeker voor je marketingboodschap. Als niemand snapt wat je bedoelt, schiet het niet op. Schrijf je marketingboodschap zó duidelijk op dat zelfs een potentiële klant die nog nooit van jouw product (en laat staan van jouw bedrijf) heeft gehoord, het perfect snapt.

Sluit aan bij je klant

Vakjargon is vaak zo’n dingetje waar je tegenaan kunt lopen als je wilt vertellen wat je doet. Je zult jezelf bij het schrijven van jouw marketingboodschap ongetwijfeld betrappen op het gebruiken van woorden die alleen voor professionals te begrijpen zijn. Maar als jij liever potentiële klanten aanspreekt dan collega’s, zul je echt op zoek moeten naar de woorden die voor de volle 100% te volgen zijn. Maar trap ook niet in de valkuil om dan maar zo simpel te gaan schrijven dat jouw potentiële klant zich betutteld voelt. Sluit aan bij hun niveau. Wat weten zij al? Wat weten zij nog niet? Welke woorden gebruikt jouw klant om hun probleem te omschrijven?

Zet aan tot actie

Bij een pakkende boodschap is een goede kopregel misschien wel het meest belangrijk. Hiermee maak je mensen nieuwsgierig en je zet ze direct aan tot actie: koop het product, vraag een offerte aan. En die kopregel mag dan dus kort en krachtig zijn. En vooral ook origineel en positief.

Versterk je woorden met beelden

Met de juiste woorden kun je heel veel bereiken. Met de kracht van beeld wordt het uiteraard nog sterker. Als je de juiste woorden hebt gevonden, roepen die als het goed is een heel herkenbaar sfeerbeeld op. Pittoresk, zakelijk, gepassioneerd, exclusief, professioneel, creatief, ambachtelijk… Als je deze woorden leest, dan doet dat iets met je. Elk woord heeft zijn eigen ‘beeld’. Dit beeld kun je letterlijk verbeelden met een goed design. Want met het juiste design en versterkende beelden komt jouw marketingboodschap nog beter uit de verf.

Onze tip in het kort: Zorg voor een pakkende boodschap

Een goede kopregel is hierbij misschien wel het meest belangrijk. Hiermee maak je mensen nieuwsgierig en je zet ze direct aan tot actie: koop het product, vraag een offerte aan. Wees in ieder geval duidelijk, breng de boodschap actief over en laat een positief beeld achter.

Dit is ook interessant…

Een nieuw jaar, nieuwe kansen

Een nieuw jaar, nieuwe kansen

Dit is het dan, het einde is in zicht…. Van dit jaar dan he, dus zo dramatisch is het ook weer niet 😉 Het einde van...

Zet de klant centraal

Zet de klant centraal

Het voelt als een open deur om te zeggen dat je als bedrijf je klant centraal moet zetten. Toch is het gemakkelijker...

0 reacties